Jari Lehtinen:
Tammikuussa 1998 Lahden Radioharrastajat asettuivat taloksi
Radiomäen uuteen kerhohuoneistoon vanhan AM-aseman alakertaan. Samalla kun kerhotila
vihittiin DX-kuuntelijoiden osalta käyttöön, Helena Peippo Radiomuseolta kunnioitti
tilaisuutta läsnäolollaan. Helena Peippo oli Unkarissa käydessään ihastunut
sikäläisen Radiomuseon linkkipöytään, josta sai valita kuunneltavakseen kymmeniä
lyhytaaltoasemia. Kun totesimme, että Lahden Radiomuseon DX-pisteen
kuuntelumahdollisuudet eivät ole kovin hyvät, heräsi kysymys olisiko mahdollista luoda
jotakin Unkarin esimerkin kaltaista muilla keinoilla. Välittömästi tuli mieleen
multimedia, niin kovasti muodikas esitystapa. Tulossa olivat Radiomuseon viralliset
avajaiset ja toukokuiset tapahtumaviikot, johon toivotettiin tervetulleeksi
DX-aiheista ohjelmaa, joten projektin takaraja ja kohdeyleisökin oli samalla selvä.
Tavoite oli lievästi sanottuna kunnianhimoinen. Joukossamme ei ollut ketään jolla olisi
ollut kokemusta multimedian ohjelmoinnista, eikä käytössä ollut liioin skanneria,
multimedian kehitysohjelmistosta puhumattakaan. Pari ensimmäistä kuukautta kuluikin
lähinnä ihmetellessä, mihin oikein oltiin ryhtymässä. Myöskään minkäänlaista
edeltäjää DX-multimedialla ei ollut, ja jos olikin, siitä ei ollut mitään tietoa.
Onnekas sattuma sai asioihin vauhtia. Maaliskuussa 1998 JLN:n käsiin eksyi Mikrobitti
-lehden hyötyromppu, jolta avautui kuin tilauksesta Formula Graphics -merkkinen
australialainen multimedian kehitysohjelma. Väline oli löytynyt. Käyttöohjeita
opiskelemalla ja esimerkkiohjelmia tutkailemalla JLN väsäsi ensimmäisen erittäin
vaatimattoman demonstraation, jossa lammasta klikkaamalla lampaan kuva vaihtui Radio
Carolinen Ross Revenge -laivaan ja kaiuttimista kuului - loogista kyllä - Radio Clarinin
töräyttelyt. Tästähän uhkasi tulla jo jotakin!
MATERIAALIN KERÄYSTÄ JA MUOKKAUSTA
Oli itsestäänselvää, että DX-multimedian tulee
sisältää runsaasti autenttisia radioasemien ääninäytteitä. Tämä ei ollut mikään
ongelma. Nauhoituksia oli yllin kyllin mm. JLN:n laajassa arkistossa. Myös erittäin
hyvälaatuisia näytteitä oli tarjolla, mikä takasi sen että valmista ohjelmaa kelpaisi
satunnaisen museovieraankin kuunnella. Kuvitus sen sijaan oli kysymysmerkki. Jos skanneri
olisi ollut käytössä, mikään ei olisi ollut helpompaa kuin skannata muutama kymmenen
korttia ja tarraa. Nyt hyvälaatuista kuvamateriaalia piti etsimän ennen kaikkea
WWW:stä.
Kansainvälisillä asemilla on hyvinkin laajoja ja seikkaperäisiä WWW-sivuja, mutta
mitä suurempi asema, sitä varmemmin kuvituksen laita on niin ja näin! Suurimpien
kansainvälisten asemien sivuilla kuvitus edustaa lähinnä 3x3 cm suuruista tuhruista
logoa, jota ei voi kuvitellakaan suurentavansa näkyvään skaalaan. Sen voi toki tehdä,
mutta tulos on niin karkea ja ruma, että yhtä hyvin voisi piirtää itse koko logon
alusta loppuun uudestaan. Joissakin tapauksissa näin myös tehtiin. Sen sijaan keskitason
lyhytaaltoasemat ja suurimmat keskiaaltoasemat tarjosivat sivuillaan näyttäviä, komeita
logoja ja muutakin mielenkiintoista materiaalia. MW-aemien ongelma vain oli siinä, että
erinomainen nauhoitus ja WWW-sivun jäljittäminen eivät millään tahtoneet osua yhteen!
WRTH:n WWW-osoitteet johtivat yleensä harhapoluille, joten tärkeimmäksi
osoitelähteeksi nousi Massachusetts Institute of Technologyn linkkiluettelo.
Lopulta USA:n ja Kanadan edustus multimediassa määräytyi yksinomaan sen perusteella,
millaista kuva- ja logomateriaalia oli tarjolla.
Eri maiden lippuja oli saatavilla erikokoisina lukuisista lähteistä, ja eksoottisimmat
liput pystyi luonnollisesti erittäin helposti piirtämään itsekin. Eniten omaa
aherrusta vaati varmaankin Papua-Uuden Guinean lippu, mutta siitäkin selvisi alle
kymmenessä minuutissa.
Materiaalia kerätessä alkoi multimedian rakenne vähitellen hahmottua mielessä. Ydin olisi maailmankartta, jolle sirotetut radiomastot veisivät kunkin yksittäisen aseman inforuudulle. Mutta mistä saisi taustaksi maailmankartan? Tarvittiin ehdottomasti 'pelkkä' kartta, vailla mitään nimiä tai paikkakuntatäpliä. Viimein VOA:n sivulta (jolla ei muuten ollut ensimmäistäkään kelvollista VOA:n logoa) löytyi vastenmielisen näköinen maailmankartan yritelmä. VOA:n kartan väriyhdistelminä olivat valkoinen ja haalistunut vaaleansininen. Kartan poikki kulkivat paksut latitudiviivat. Kartan koko oli aivan väärä.
Noh, seuraavaksi Paintshop auki. Ensimmäiseksi kartta skaalattiin VGA-kokoon 640 x 480. Seuraavaksi poistettiin latitudiviivat. Koska suurennettuna rannikot muuttuivat tunnistamattoman karkeiksi, ne käsiteltiin kynällä uudestaan. Samalla lisättiin muun muassa Karibian ja Itämeren saaret. Lopuksi vielä värit muutettiin mantereiden kohdalla syvänvihreäksi ja meren kohdalla taivaansiniseksi. Karttapohja oli valmis. VOA:n esitykseen verrattuna sitä ei enää olisi tunnistanut.
Asemien infosivuille materiaali keräytyi hyvin luontevasti. Vasempaan yläkulmaan tuli
itsestäänselvästi aseman logo tai kuva, ja oikeaan yläkulmaan maan lippu. Niiden
väliin sopi aseman nimi, sijaintipaikka ja taajuus. Ääninäytteen saisi kuuluviin
klikkaamalla kaiutinkuvaketta. Kaiutinkuvake sijoittuisi sivun alaosan putkiradion oikeaan
nuppiin, ja paluunuoli takaisin kartalle tulisi vasempaan nuppiin. Sopivaa putkiradion
kuvaa joutui hieman etsimään, mutta viimein sellainen löytyi Radio Tunisin kotisivulta
- kaikista mahdollisista paikoista! Kun radion katkaisi keskeltä kahtia ja sen väliin
sijoitti levennetyn asteikon, saattoi jokaisen aseman sivulle lisätä punaisen
osoitinviisarin aseman taajuudelle. Tummentamalla "alas"-kuvaketta nuppien
kohdalla saatoi luoda kolmiulotteisuutta hipovan vaikutelman siitä, että nuppi
painettaessa todella painuu alaspäin.
Viime vaiheessa, kun WWW:n kuva-aarteet oli ammennettu tyhjiin, Pekka Havén kuvasi loput
tavittavat logot digitaalikameralla QSL-korteista, kirjeistä ja tarroista. Tämä
operaatio sujui muuten hyvin, paitsi että kiiltävästä materiaalista heijastunut valo
piti peittää jälkeenpäin kuvaa muokkaamalla. Samalla Pekka Havénilta saatiin
ohjelmaan erittäin kiinnostavia sääsatelliittikuvia ja klubin jäsenten yhteispotretti.
Lopuksi laadittiin seitsemän DX-kuuntelun eri puolia valottavaa inforuutua, jotka antavat
rautaisannoksen DX-tietoutta ummikoille, sekä kaksi ruudullista ohjelman käyttöohjeita
ihmisille jotka eivät tiedä että hiiren vasen näppäin on tärkeämpi kuin oikea.
ÄÄNIEN DIGITOINTIA
Ensimmäiset asemakuulutukset digitoitiin Cool Edit
-ohjelmalla, jonka filtteritoiminto puhdisti kohinan ääninäytteestä todella
tehokkaasti. Ongelmana oli kuitenkin se, että Cool Editilla oli taipumus täyttää
kohinasta poistettu tila soinnittamalla. Taustalla vaimeasti hälissyt häiritsevä asema
nousi tällöin esiin, ja kohina vaihtui taustasointuihin, joista tuli joissakin
tapauksissa yllättävän musikaalisia. Toisena Cool Editin harmittavana piirteenä pidän
sen kaiuttavaa taipumusta. Heikosti kuuluva kohta saa kohinasuodatuksen jälkeen
diskanttikorostuksen ja kaikumaisen soundin.
Seuraavaksi kokeiltiin Goldwavea, josta tulikin lopullinen digitointiväline. Goldwave
pystyy tallentamaan äänen useammissa eri muodoissa kuin Cool Edit. Toisaalta sen
filtteritoiminto tuottaa karkeampaa jälkeä, mutta poistaakin sitten kohinan tyhjistä
kohdista täydellisesti. On makuasia, kumpi miellyttää kuuntelijaa enemmän; Cool Editin
'analogisempi', soinnillinen filtteri, vaiko Goldwaven 'digitaalisempi' karkea filtteri.
Sopivasti suodatuksen tasoa säätämällä Goldwavella pääsee mielestäni liki
ihanteelliseen lopputulokseen.
Formula Graphicsin dokumentaatiossa on ohjelman tunnistamat äänitallennusmuodot esitetty
harvinaisen leväperäisesti. Niitä ei luetella missään! Esimerkkiohjelmista näki
kuitenkin, että ohjelma ymmärtää ainakin midi-musiikkia ja au-äänileikkeitä.
Niinpä DX-tallenteet digitoitiin Sun Microsystemsin .au-äänileikkeiksi.
Koska kyseessä ovat muutenkin heikkolaatuiset DX-nauhoitukset, ne voi huoletta digitoida
huonoimmalla mahdollisella aaltomuodolla. Useimmissa ohjelmissa vaatimattomin
tallennusmuoto on 8000 Hz mono, mikä on suorastaan ylenpalttinen DX-nauhoitukselle, joka
kuitenkin on tallennettu 2400 Hz:n suotimen läpi ja nimenomaan monona. Siitä huolimatta
äänen digitointi vie järkyttävän paljon tilaa. Pelkkä 8-bittinen 8000 hertsin toisto
vaatii levytilaa noin 500 kB per minuutti. Tavalliselle 1.44 MB disketille ei siis mahdu
edes kolmea minuuttia digitoitua ääntä. Jos haluaisi vaikkapa digitoida kaikkien
aikojen parhaan Euroviisun, joka on Irlannin Sandra Jonesin 1971 laulama 'Ceol an ghra',
niin kaikki kolme minuuttia taidenautintoa 22 000 hertsin stereofonisella aaltomuodolla
nielaisisi kerrassaan 180s x 86kB = 15.48 MB! Vanhimmille kovalevyille ei mahtuisi edes
koko LP...
Digitoitaessa mitä tahansa ääntä kannattaa olla hyvin varovainen äänenvoimakkuuden
suhteen. Voimakkaalla volyymilla tuutista survottu ääneys digitoituu ikuisiksi
ajoiksi sellaiseksi mitä se onkin; säröytyneeksi, tuutista väkisin survotuksi
älämölöksi. Äänitiedoston kuuntelijallahan on aina mahdollisuus säätää volyymi
itse itselleen sopivaksi ympäristön ja koneen ominaisuuksien mukaan. Digitoijan ei ole
tarvis yrittää tehdä sitä käyttäjän puolesta ja varmuuden vuoksi väärin.
Kaikkiaan ohjelma sisältää 17.5 MB autenttista kuuntelutilanteessa taltioitua
DX-ääntä. Tämä tarkoittaa yli 36 minuuttia asemanauhoituksia.
VALMIS!
Vappuna 1998 JLN iski ohjelman suorittavaan rutiiniin
viimeiset käskyt, ja Suomen ensimmäinen DX-multimedia "Radion värikäs
maailma" oli käytännössä valmis. Seuraavana parina viikkona suoritettiin vielä
pientä viimeistelyä koekäyttäjien kritiikin pohjalta, mm. lisättiin paluunuoleen
komento, joka samalla katkaisee ääninäytteen toiston automaattisesti.
Valitettavasti ohjelman asentamisessa Radiomuseon tietokoneeseen oli vielä runsaasti
ongelmia, johtuen siitä että ko. kone ei oikeastaan sovellu multimediakäyttöön
lainkaan. Pariin kertaan yleisökaaoksessa pikkupojat ehtivätkin tuhoamaan koneen
kiintolevyltä lähes kaiken, mutta uudelleen ja uudelleen asentamalla alkoivat
Piko-nimisen maailmanmerkin omituisuudet tulla tutuiksi. Ohjelma on käytettävissä myös
CD-levyltä.
Laitteistovaatimukset: 486, 8 MB, Windows95.
Multimediassa ovat edustettuina seuraavat 51 radioasemaa:
EUROOPPA (9)
EIR Atlantic 252
H20 R Caroline
ITA RAI
LIT Laisvoji Banga
LUX RTL
RUS R 101
SPA SER Coruña
UK BBC Newcastle
YUG R Yugoslavia
AFRIKKA (5)
CAM CRTV Bamenda
CHD RN Tchadienne
LBY R Jamaheriya
MAL R Mali
RWA R Rwanda
AASIA (13)
CHN CRI
IND AIR Guwahati
INS RRI Jakarta
ISR Kol Israel
JAP JOIF
JAP JOLF
KOR HLAZ
KOR HLCA
MNG RUB
NEP R Nepal
PAK R Pakistan
THA VOA/VOFA Ayutthaya
UAE UAE R Dubai
OSEANIA (6)
ATA LRA36 RN Arcangel San Gabriel
AUS RA
HAW KCCN
HAW KUMU
NZL RNZI
PNG NBC Boroko
POHJOIS-AMERIKKA (10)
ALK KFQD
CAN CHQR
CAN CJVR
CAN VOCM
USA KSL
USA KSTP
USA WBZ
USA WCCO
USA WJR
USA WWL
KESKI-AMERIKKA (2)
DTV R Clarin
PUR WLUZ
ETELÄ-AMERIKKA (6)
ARG RAE
BOL R Santa Cruz
BRA R Inconfidencia
ECU R Quito
PER R Ancash
VEN R Táchira